ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΩΣ

Liber: Eκπαίδευση και δεξιότητες Ανοικτής Επιστήμης

Κατηγορίες Εκπαίδευση και δεξιότητες

Για το LIBER (Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries), το μεγαλύτερο Δίκτυο Ερευνητικών Βιβλιοθηκών της Ευρώπης, η ενίσχυση της Ανοικτής Πρόσβασης (ΑΠ) και η προώθηση της Ανοικτής Επιστήμης (AE) αποτελούν βασικούς πυλώνες της στρατηγικής της 2018-2022. Στο πλαίσιο αυτό, υποστηρίζει τις Βιβλιοθήκες και τις καλεί να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και συνεργασίες σε τοπικό και διεθνές επίπεδο, να δημιουργήσουν εργαλεία και υπηρεσίες ΑΕ και να επεκτείνουν τον αντίκτυπο της δουλειάς τους μέσω συνεργασιών. Προτείνει, οι προκλήσεις, οι ευκαιρίες και τα πρακτικά μέτρα να εστιάζουν στους ακόλουθους επτά τομείς ΑΕ: Scholarly Publishing, Δεδομένα FAIR, Ερευνητικές υποδομές και European Open Science Cloud (EOSC), Μετρικές και Κίνητρα, Δεξιότητες ανοικτής επιστήμης, Ακεραιότητα της Έρευνας, Επιστήμη των πολιτών

Για την υποστήριξη των Βιβλιοθηκών αναπτύχθηκαν πρωτοβουλίες και δημιουργήθηκαν βοηθητικά εργαλεία. Μεταξύ αυτών, το 2018, σχεδιάστηκε ο Οδικός Χάρτης Ανοικτής Επιστήμης (Liber Open Science Roadmap), στον οποίο περιγράφονται συγκεκριμένες ενέργειες που μπορούν να κάνουν οι Βιβλιοθήκες, τόσο εντός των Ιδρυμάτων τους όσο και εκτός, όπως η ευαισθητοποίηση της κοινότητας, η παροχή εκπαίδευσης και κατάρτισης, το άνοιγμα ερευνητικών συλλογών σε καινοτόμες ερευνητικές μεθόδους και η ανάπτυξη υποστηρικτικών πολιτικών και υποδομών.

Η ομάδα εργασίας ψηφιακών δεξιοτήτων για προσωπικό Βιβλιοθηκών και Ερευνητές του LIBER ( Digital Skills for Library Staff and Researchers Working Group), το 2019 συμμετείχε σε ένα project, (Case Studies on Open Science Skilling and Training Initiatives in Europe), προκειμένου να εντοπιστούν καλές πρακτικές για δεξιότητες και εκπαιδευτικά προγράμματα ΑΠ με στόχο τον καθορισμό των απαιτούμενων ψηφιακών δεξιοτήτων για την αποτελεσματική υλοποίηση εφαρμογής της ΑΕ. Ως αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών, το 2020, δημιουργήθηκε η απεικόνιση των δεξιοτήτων ανοικτής επιστήμης (Οpen Science Skills Visualization), (μετάφραση και στην ελληνική γλώσσα) λαμβάνοντας υπόψη τα σημεία εστίασης του LIBER Open Science Roadmap, την έρευνα καθορισμού ψηφιακών δεξιοτήτων, τη σχετική βιβλιογραφία και τους διαθέσιμους μαθησιακούς πόρους που επικεντρώθηκαν σε ζητήματα ΑΕ, συμπεριλαμβανομένων των Dig Comp 2.0, the FOSTER+ learning resources.